سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، بالاترین رستگاری است . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :0
کل بازدید :24304
تعداد کل یاداشته ها : 6
103/2/19
5:51 ع
موسیقی

                 با سلام ، عرض ادب و خوش آمد گویی خدمت شما کاربر گرامی

ابتدا به ساکن با ید خدمت شما عرض کنم که این وبلاگ در راستای انجام تحقیق های علمی و تجربی ، پیرامون مباحث تجارت فعالیت خود را شروع کرده است.

با توجه به مطالبی که در آینده ی نزدیک بارگذاری خواهد شد تلاش شده است که مباحث مقدماتی تجارت را خدمت عزیزان به اشتراک بگذاریم.

                 امید است به لطف خدا مورد رضایت شما کاربران گرامی قرار گیرد.

                                                                                                                                با تشکر، شاد باشید... 

 

 

 


91/9/2::: 4:46 ع
نظر()
  
  

دوستان عزیز در این قسمت می خواهیم به برترین نوع تجارت بصورت خلاصه اشاره ای داشته باشیم مسلمآ هر چیزی در عالم ماده برای انسان برتری دارد که خواسته های وی را بخوبی اجابت و او را در رفاه قرار دهد و این امر مهم مستلزم داشتن مولفه های است که انسان آن را برتر

یه به زبانی خودمانی بهتر بداند. دراین قسمت بحث که به احتمال آخرین قسمت بحثمان باشد سعی برآن می شود که اذهان شما عزیزان در راستای آگاهی هرچه بیشتر نسبت به بهترین تجارت با آن تا حدودی اجمالی آشنا شود.

اما اگر یادتان باشد گفتیم هر تجارتی برای برتری باید دارای مولفه هایی باشد پس آن مولفه ها را اینک مورد بررسی قرار میدهیم.

دوستان عزیز توجه فرمائید ما دراینجا نمی خواهیم تجارت را از حیث ویژگی های خودش مورد بررسی قرار دهیم و بعد  بگوئیم این دیگر بهترین تجارت است نه دقت کنید که هر نوع تجارتی در جایگاه خودش لا شک دارای ارزش هایی می باشد اما دراین که راه و روش چه باشد عرضی قابل بحث داریم.

 

نکاتی از تجارت ژاپنی ها

گرچه اکثر فرهنگ‌های تجارت کم و بیش متاثر از فرهنگ آمریکایی است، اما به نظر می‌رسد که فرهنگ ژاپنی دست نخورده تر باقی مانده است.

اکثر تاجران و مهاجران در اولین برخورد خود با ژاپنی‌ها احساسی ناجور و نامتجانس خواهند داشت، اما معمولاً بیشتر آنها بعد از چند مدت این احساس را ترک کرده و از همکاران ژاپنی خود درس می‌گیرند.

این کشور می‌تواند درس‌های زیادی در مورد برخوردهای تجاری و کاری به ما بیاموزد. در این مقاله لیستی از 7 درس مهم که می‌توانیم از ژاپنی‌ها بگیریم را برای شما تهیه کرده ایم….

1- معاملات بر پایه ی رابطه‌های شخصی بنا می‌شود

در فرهنگ تجارت ژاپنی، غیر معمول نیست که قراردادها بر پایه رابطه‌های خصوصی و خانوادگی بنا شود. یعنی دو نفر باید از قبل با هم آشناییت داشته و همدیگر را خوب بشناسند. به معنای دیگر، قراردادها از روی احترام و آشناییت متقابل انجام میگیرد. تجارت به طریقی انجام می‌گیرد که هر طرف از نظر اخلاقی به طرف مقابل متعهد و مسئول باشد.

درس عبرت:  در ژاپن ایجاد رابطه‌های خوب خصوصی به شما اعتباری می‌دهد که برای تجارت‌های بعدی شما بسیار ضروری است. و وقتی توانستید با یک شرکت ژاپنی رابطه ای خوب برقرار کنید، دیگران نیز گرایش بیشتری برای معامله با شما پیدا می کنند.

طریقه ی وفق یافتن: فقط کافیست با راستی و درستی وارد معامله شوید.

 

 2- گروه گرا باشید و به تصمیمات گروه احترام بگذارید

ژاپن کشوری است که واژه ی “ما” به جای “من” در آن ارزش بسیار بالاتری دارد. آنها قبل از به مرحله ی عمل آوردن هر تصمیم مهمی، آن را به بحث می‌گذارند. گروه گرایی به جای فردگرایی در این کشور رونق دارد. شما نیز قبل از اینکه بتوانید پیشنهادات خود را مطرح کرده یا به مرحله ی عمل درآورید، باید عضو گروه شوید.

درس عبرت:  موفقیت کاری گروهی است. هیچ کس به تنهایی موفق نخواهد شد. ژاپنی‌ها این نکته را دریافته اند و برای همه ی آنها این ضرورت وجود دارد تا به همراه دیگران کار کنند. البته ممکن است روند تصمیم گیری کندتر شود، اما در آخر کار همه تصمیمات خود را ارائه کرده اند، و صدای همه در تصمیم گرفته شده منعکس خواهد شد.

طریقه ی وفق یافتن:  یکی از راه‌های اصلی در سیاست این است که صدای دیگران را نیز بشنویم. در تجارت غربی معمولاً کار به این شیوه است که همه ی تصمیمات توسط یک رئیس گرفته می‌شود و به این نکته توجه نمی‌شود که آن رئیس برای تصمیم گیری نیاز به مشورت و کمک مدیران زیر دست خود دارد. ژاپنی‌ها این مسئله را فهمیده اند. برای آنها کار گروهی در درجه ی اول اهمیت قرار دارد. شما هم تا زمانی که نخواهید در کار تک روی کنید و فقط تصمیمات خود را به اجرا بگذارید نزد آنها احترام دارید. تا جایی که می‌توانید باید بتوانید با قوانین گروهی آنها خود را سازگار کنید، فقط در اینصورت است که در تجارت با آنها موفق خواهید شد.

 

 3- رک گو نباشید

برخلاف آمریکایی‌ها که بسیار رک گو و رو راست هستند، ژاپنی‌ها ترجیح می‌دهند که همه ی مسائل را رک و رو راست به آنها نگویید و آن مطلب را در لفافه و با اشاره مطرح کنید. همه ی تلاش آنها بر این است که آن نکته و مطلب باعث آزار و ناراحتی کسی نشود و به کسی بر نخورد.

درس عبرت:  در فرهنگ تجارت ژاپنی اهمیت زیادی به ادب و احترام  داده می‌شود. آنها تلاش می‌کنند تا همکاران خودر ا آزرده خاطر نکنند و احترام متقابل را حفظ کنند.

طریقه ی وفق یافتن:  برای این منظور باید سعی کنید تا قبل از حرف زدن آن را در دهان خود مزه مزه کنید. برای جواب دادن به کسی عجله نکنید و مطلب را خوب بررسی کنید و بعد به زبان بیاورید.

 

 4- وقت شناسی نشانه ی احترام است

هرچیز که باعث از بین رفتن غرور، شان و اعتبار اجتماعی شود در تجارت و معاملات ژاپنی‌ها بسیار مضر است. برای این منظور شما باید همه ی توان خود را به کار گیرید تا این احترام حفظ شود. یکی از بهترین راه‌هایی که نشان می‌دهد شما برای طرف مقابلتان احترام زیادی قائل هستید، این است که سر قرارها به موقع بروید و وقت شناس باشید.

درس عبرت: ژاپنی‌ها اگر ببینند برای وقت آنها ارزش قائل نیستید، آن را بی احترمی‌تلقی خواهند کرد. این نیز یکی دیگر از خصایصی است که شرقی‌ها برخلاف غربی‌ها بر آن استوارند.
طریقه ی وفق یافتن:  وقت شناسی خصیصه ای است که همه ی ما باید دیر یا زود به آن عادت کنیم. از اینرو، بهتر است تا زمان خود را به گونه ای تنظیم کنید که سر قرار ملاقات‌های مهم خود به موقع برسید.

درس عبرت: ژاپنی‌ها اگر ببینند برای وقت آنها ارزش قائل نیستید، آن را بی احترمی‌تلقی خواهند کرد. این نیز یکی دیگر از خصایصی است که شرقی‌ها برخلاف غربی‌ها بر آن استوارند. طریقه ی وفق یافتن:  وقت شناسی خصیصه ای است که همه ی ما باید دیر یا زود به آن عادت کنیم. از اینرو، بهتر است تا زمان خود را به گونه ای تنظیم کنید که سر قرار ملاقات‌های مهم خود به موقع برسید.

 

 5- ارائه ی خدمات به مشتری در اولویت است

اگر به ژاپن سفر کنید، از نزدیک مشاهده خواهید کرد که همه ی کارمندان و مسئولان همه ادارات، برای خدمت به شما بسیار مشتاق و داوطلب خواهند بود. احتمالاً از این مسئله بسیار تعجب خواهید کرد. ژاپنی‌ها عقیده دارند که رسیدگی به کارهای ارباب رجوع در اولویت همه ی امور است.

درس عبرت:  برخورد خوب با ارباب رجوع، تعهدی است که همه ی ژاپنی‌ها عمیقاً در قلب خود احساس می‌کنند. با اینکار باعث جلب مشتری می‌شوند و آنها را همیشه از خود راضی نگه میدارند.

طریقه ی وفق یافتن:  برای این منظور بهتر است کمی‌در برخوردهای ژاپنی‌ها با مشتریان خود دقت و توجه کنید. از رفتار آنها کپی کنید تا بتوانید مثل آنها موفق شوید.                                                

 

  6- ارتباط تلفی مرتب داشته باشید

در ژاپن ترجیح داده می‌شود که به جای فرستادن نامه، فکس یا ایمیل، مستقیقاً تماس گرفته شود. این به آن دلیل است که ارزش قائل شدن برای وقت طرف مقابل بسیار اهمیت دارد.

درس عبرت:  با برقراری تماس مداوم خواهید توانست رابطه ی بسیار بهتری با آنها برقرار کنید و اطمینان و احترام آنها را نیز به خود جلب کنید.

طریقه ی وفق یافتن:  اکثر ما برای تلفن زدن به هم کمی‌تنبلی می‌کنیم. این ممکن است به خاطر ضعف ارتباطات کاری ما باشد. شما هم باید بتوانید درست مثل ژاپنی‌ها ارتباطات تلفنی خود را بیشتر کنید. این مکالمات را کمی‌خصوصی تر کنید تا علاقه ی خود را برای برقراری ارتباط با طرف مقابل نشان دهید

 

7-مهمان نواز باشید

ژاپن هم مثل اکثر کشورهای آسیایی خصیصه ی هدیه دادن را حفظ کرده است. برای میهمانان خود هدیه تهیه کنید تا بتوانید از این طریق حس مهمان نوازی و علاقه ی خود را به آنها نشان دهید. برای پرداخت صورتحساب تعارف کنید که اینکار نشانه ی احترام است.

درس عبرت:  مهمان نوازی در تجارت ژاپنی به این معناست که ارتباطات خصوصی مهمتر از رابطه‌های کاری است.

طریقه ی وفق یافتن:  با مشتری خود بیش از منبعی برای تجارت رفتار کنید. اول روی رابطه تمرکز کنید، و با اینکار تجارت نیز به موفقیت انجام خواهد شد.

                                                                     {بر گرفته از http://www.smsplz.com }


91/9/9::: 4:18 ع
نظر()
  
  

با توجه به اینکه دنیا هر روز دستخوش تغییر و تحولاتی میشود سیر تکاملی تجارت ها هم مبتنی بر تغییرات پیرامون تغییر میکند و امروزه یکی از تجارت های بروز ویا به مفهومی دیگر تجارت مدرن ،تجارت الکترونیک میباشد که غاللبآ در محیط های مجازی و بدون حضور فیزیکی انجام میشود

در این قسمت بحث قصد دارم شما دوست عزیز را به شناخت هر چه بیشتر تجارت الکترونیک و مفاهیم وابسته دعوت کنم البته قرار نیست همه

جزئیات را در اینجا بیان کنیم بلکه تنها به بخشی مفید و مقدماتی می پردازیم ان شا الله چنانچه شما کاربر گرامی به عمق بحث توجه کنید

مطمئنآ خودتان برای یافتن جزئیات بیشتر تلاش خواهید کرد.{این روش طمع خوبی داره می تونید تجربه اش کنید.}

 

تجارت الکترونیک (E-commerce) :


 یکی از محبوبترین ، در دنیای وب خرید اینترنتی است. ما می‌توانیم در زمانهای پرت، در هرزمان و مکان حتی با لباس خواب می‌توانید اینکار را بکنید. به معنای واقعی هر کسی می‌تواند صفحه اینترنتی خود را بسازد و کالاهای مورد نیازش را در ان ارائه دهد. البته تاریخچه تجارت الکترونیک با تاریخچه اختراعات قدیمی مثل کابل، مودم، الکترونیک، کامپیوتر و اینترنت گره خورده‌است. تجارت الکترونیک به شکل کنونی در سال 1991 محقق شد. از آن زمان هزاران هزار کسب و کار و تجار وارد این دنیا شده‌اند. در ابتدا تجارت الکترونیک به معنای پروسه انجام اعمال تراکنش الکترونیکی مورد نظر را انجام دادن بود.SALMAN KHOSHGHAMAT)) درواقع تجارت الکترونیک برای اسان سازی معاملات اقتصادی به صورت الکترونیک تعریف شد. استفاده از این فناوری مانند Electronic Data Interchange) EDI)تبادل الکترونیکی اطلاعات وElectronic Funds TRANSFER) EFT) انتقال الکترونیکی سرمایه، که هر دو در اواخر 1970 معرفی شده‌اند. و به شرکتها و سازمان‌ها اجازه ارسال اسناد الکترونیکی را داد. و اجازه تجارت کردن با ارسال اسناد تجاری مثل سفارشهای خرید یا فاکتورها را به صورت الکترونیکی، می‌دهد. با رشد و پذیرش کارت اعتباری،(ATM) ماشین تحویلدار خودکار و تلفن بانک در دهه 1980 باعث فرم گیری تجارت الکترونیک شد. نوع دیگر تجارت الکترونیک سیستم رزرواسیون هواپیمایی بوسیله Sabre در امریکا و Travicom در بریتانیا، ارائه شده‌است. از دهه 1990 به بعد تجارت الکترونیک شامل اضافاتی مثل enterprise resource planning system سیستم برنامه ریزی منابع سرمایه، data mining داده کاوی، data
 warehousing انبار داده شده‌است. در 1990، Tim Bermers-lee مرورگر وب جهان گسترده را اختراع کرد و شبکه ارتباطی اکادمیک را به سیستم ارتباطی هرروز و برای هر شخص در جهان وسیع دگرگون ساخت که اینترنت یا www خوانده می‌شود. سرمایه گذاری تجاری بروی اینترنت بخاطر کافی نبودن سرمایه گذاری کاملا محدود شده بود. اگر چه اینترنت محبوبیت جهانی گسترده‌ای در حدود 1994 با استفاده از مرورگر وب Mosaic پیدا کرده بود. معرفی پروتکلهای امنیتی و DSL (اشتراک خط دیجیتال) که ارتباط مستمر با اینترنت را اجازه می‌داد حدود 5 سال طول کشید.. البته در سال 2000 بحران The dot-com bust باعث برشکستگی خیلی از شرکت‌های تجاری بزرگ و نتایج ناگواری را بوجود آورد، باعث بازبینی قوانین و افزایش مزایا و امکانات تجارت الکترونیک گردید و تا انتهای سال 2000، خیلی از شرکتهای تجاری امریکایی و اروپایی سرویس هایشان را از طریق اینترنت ارائه دادند. از ان موقع مردم به کلمه‌ای به عنوان تجارت الکترونیک با توانایی خرید کالاهای گوناگون از طریق اینترنت با استفاده از پروتکل‌های امنیتی و سرویس‌های پرداخت الکترونیکی که در ان مشارکت کردند، اشنا شدند. واز این زمان رقابت شدید بین شرکت‌ها و سازمانها شکل گرفت و با گذشت زمان هم این رقابت تنگ تر شده‌است. جالب این که تا پایان سال 2001 بیش از 220 بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفته‌است و در همین سال مدل تجارت الکترونیک B2B دارای  حدودآ 700 میلیارد تراکنش بود. و در سال 2007 سهم تجارت الکترونیک در خرده فروشی کل دنیا 3?4 % بوده‌است که آن را در سال 2010، 5?1 % اعلام نمودند که این آمار، رشد سریع این نوع تجارت کردن را می رساند.

                                                                          {بر گرفته از http://fa.wikipedia.org}


  
  

در یک نگاه کلی میتوان تجارت ها را به دو نوع داخلی و خارجی (بین المللی) تقسیم کرد که مسلمآ هر کدام در جای خود مشتقات و احکام مربوطه ی خود را دارند و در ذیل به اجمال هر کدام را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

تجارت داخلی (Domestic trade) :

به کلیه ی دادو ستد هایی که در پیرامون یک محیط یا جامعه به انجام میرسد تجارت داخلی گفته میشود و قوانین این نوع تجارت غالبآ بر اساس قوانین وضع شده در آن جامعه می باشد همچنین به کسانی که این نوع داد و ستد را حرفه ی اصلی خود قرار داده اند تاجر داخلی یا بومی گفته می شود این نوع تجارت چنانچه بر محور صداقت در یک جامعه استوار باشد میتواند به چرخه ی اقتصادی آن جامعه کمک های فراوانی کند برای داشتن یک تجارت داخلی موفق به چندین مولفه نیاز است که یکی از آنها مثل داشتن مدیریت حسابرسی داخلی دقیق می باشد.

 

تجارت خارجی (International trade) :

تجارت بین المللی در تعریف به انواع دادو ستدهایی که در خارج یا از خارج از مرز جغرافیایی یک جامعه انجام میشود که این نوع تجارت در جایگاه خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که میتواند بطور مستقیم یا غیر مستقیم  بر روابط دو یا چند جامعه تاثیر تاثیر گذار باشد. در رابطه با این نوع تجارت یکی از مولفه های مهم وجود سازمان تجارت جهانی میباشد(W.T.O)  اما اینکه کاربرد این سازمان چیست و چه نگرش های در موردش وجود دارد را  در ذیل به اجمال بررسی می کنیم


به طور خلاصه سازمانی است که با قوانین تجارت در سطح جهانی و یا نزدیک جهانی عمل می کند. 


 نگرشهای متفاوتی راجع به WTO است:

? تشکیلاتی برای تجارت آزاد، 
? محیطی که دولتها در آن راجع به موافقت نامه های تجاری بحث و گفتگو می کنند، 
? مکانی برای انجام مذاکرات ، حل و فصل مناقشات تجاری، 
? سیستمی که بر اساس قوانین تجارت عمل می کند.

 


91/9/5::: 8:15 ع
نظر()
  
  

  تاریخچه ی تجارت بین المللی و داخلی در ایران به هزاران سال قبل از میلاد می رسد.اولین راه تجاری بین المللی در ایران در زمان هخامنشیان به نام راه شاهی گسترش پیدا کرد که جنبه ی نظامی و ارتباطی هم داشت.بعد از این راه ،مهم ترین راه تجاری ایران را می توان جاده ابریشم نام برد که واسطه ی تجارت شرق و غرب بود. که همچنین در زمان حکومت های ایرانی و ترکی تجارت ایران به شکوفایی قابل ملاحظه ای رسید. در زمان قاجار تجارت ایران دچار تحولات اساسی شد که این تحولات تاثیر مستقیم بر روی بازار ها چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ مفهومی  می گذاشت که در ادامه بررسی خواهد شد.

 

تعریف واژه ی بازار:

  دهخدا در لغت نامه ی خود ذکر کرده است که واژه ی بازار از واژه ی واکار گرفته شده است.این واژه در فارسی میانه به صورت وازار ،در پارتی به صورت واژار مورد استفاده بوده و به معنای محل خرید و فروش و عرضه ی کالاست. این واژه از زبان فارسی به زبان های ترکی،عثمانی و عربی راه یافته است. پرتغالی ها نیز از این واژه استفاده  کرده اند.وهمچنین این واژه وارد زبان فرانسوی هم شده است.

 

بازار از دوران کهن تا دوره ی ماد

پیشینه ی سکونت گاهای ایرانی که اقتصاد آن ها مبتنی بر تجارت و تولید کالا بوده به هزاران سال میرسد.از جمله مهم ترین این سکونت گاه ها می توان به تپه حسنلو،تپه زاغه،خبیص،تپه سیلک و... اشاره کرد.شهر سوخته یکی از مهم ترین سکونت گاه های تجاری زمان خود بود و 5500نفرجمعیت داشته که برای شهر های آن زمان رقم قابل توجهی است.در این شهر فضاهایی مستقل در غرب،شرق و جنوب غربی یافت شده که نشان دهنده ی استقلال و فضای تجاری در آن زمانه است و فعالیت هایی نظیر سفالگری،بافندگی،فلز کاری و...انجام می شده است.از دیگر تمدن های مهم آن زمان می توان تمدن عیلامی را نام برد.در شهر شوش کتیبه ای یافت شده که نشان میدهد این شهر دارای خیابان هایی به عرض 9 متر ،تعدادی تجارتخانه و دفتر خانه بوده است و در آن زمان مردم با بحرینیان در تجارت بودند.تمدن دیگری که از آن یاد میکنیم و مقارن با تمدن عیلامی ست سومری نام دارد که در این تمدن نخستین بازارهای خطی یافت شده است.

 

بازار از دوران ماد تا آغاز دوره ی اسلامی

در داستان ها و اساطیر تاریخی ما و حتی در کتب مذهبی باستانی ما،مانند وندیداد و از فضاهای تجاری و حتی ساعات کار این مکان ها هم سخن گفته شده.هخامنشیان اولین امپراطوری که توانستند تمدن های جهان را به جز یونان و چین ،تحت تسلط خود درآورند،برای کنترل تجارت در این منطقه وسیع تحت سلطه خویش سکه هایی را ضرب کردند و مالیات هایی را از تجار می گرفتند.طبق نوشته های تاریخ نگاران آن زمان ،بازار ها تبدیل به پرترددترین فضاهای شهری شده بودند و کاملا مستقل عمل می کردند.زمانی که یونیان وارد ایران شدند سعی در تغییر سیاست های هخامنشی داشتند اما به زودی دریافتند که باید از همان سیاست های پیروی کنند پس همان راه های تجاری را گسترش دادند و تعداد زیادی کاروانسرا و حمام در کنار آن ها ساختند. تحول مهمی که در دوران ساسانیان در بازار های ایران رخ داد این بود که صنف ها تشکیلات خاص خود را پیدا کردند و هر صنفی برای خویش رییس و مدیری داشت.

 

بازار در دوران اسلامی
در دوران اسلام شهرهای بسیاری ساخته شد مانند بغداد، در این شهرها فضاهای سربازی را به عنوان بازار در نظر می گرفتند و هر کس صبح زود بساط خود را جایی می گستراند و به فعالیت تجاری خویش مشغول می شد به عبارتی فضایی ثابت برای هر کسی وجود نداشت.این گونه بازار ها بعد ها با گسترش شهرها گسترش یافتند و دارای راسته ها و صنف های خویش شدند.  پس از قرن سوم هجری با روی کار آمدن حکومت هایی مانند طاهریان ،سامانیان اقتصاد رونق گرفت. در دوره ی غزنویان و سلجوقیان به دلیل حکومت های قدرتمند نظامی ،ایرانیان توانستند که تجارت خود را بین المللی کنند.در قرن هفتم با حمله ی مغولان به ایران ،بسیاری از شهر ها ویران و اقتصاد دچار انحطاط شد.در دوره ی ایلخانان یعنی دومین هجوم مغولان به ایران وزریران کارآمد ایرانی مانند خواجه رشید الدین وارد دستگاه حکومت شدند و البته به بهای جان خویش توانستند دوباره زمینه را برای رشد اقتصاد و فرهنگ ایرانی فراهم کنند.در دوره ی صفویان به علت امنیت ایجاد شده ، توسعه و روابط خارجی ایران موجب گسترش فعالیت های بازرگانی خارجی و در نتیجه رونق تولید انواع محصولات شد.این رونق داخلی و خارجی موجب رشد شهر نشینی و توسعه شهر نشینی می شد و بازار های شهر های بزرگ مانند اصفهان ،تبریز،قزوین،شیراز به شدت گسترش یافتند. پس از صفویه اقدامات مهمی صورت نگرفت.در دوره ی قاجاریان تهران به عنوان پایتخت کشور در این راستا به سرعت توسعه یافت.


  
  

    تجارت در لغت به معنای خرید و فروش و نیز خریدن کالا به انگیزه فروختن آن با بهای بیشتر، همچنین به کارگیری سرمایه به منظور سود بردن، آمده است. واژه تجارت، مصدر و به قولی اسم مصدر است که در اصل، دلالت بر حرفه ی بازرگانی دارد و تاجر و بازرگان به کسی گفته می‌شود که داد و ستد را حرفه ی خود ساخته است. {برگرفته از wikifeqh.ir}

 

و اما در تعریفی دیگر آمده است:

" تجارت به معنی مبادله ی کالاهای با ارزش بین اشخاص یا شرکت ها است.هر تبادل پول برای محصول، خدمت یا اطلاعات بعنوان معامله تجاری در نظر گرفته شده است. تعریف تجارت شامل مبادله کالا با کالا نیز می شود."  {برگرفته از www.wisegeek.com}